onsdag 29 februari 2012

Klättring och Top Gun

Var med tredjeårsstudenternas seminarium hela tisdagseftermiddagen och plöjde genom artiklar. Först om hörapparatbrukare och vilka hinder som finns för förstagångsbrukare och senare under eftermiddagen om preventiv audiologi. Vi gick bl.a. igenom två artiklar med svenska forskare som medförfattare där de jämförde amerikanska, brittiska och svenska ungdomars hörselskyddsvanor.

På onsdagen hade vi barnaudiologi och gick igenom olika barnaudiologiska mätningar. Först lekaudiometri och liknande och sedan olika typer av talaudiometri. Det finns många många fler talaudiometriska tester på engelska än på svenska. Men det kan man ju förstå.

Jag hängde med och klättrade i måndags kväll. Vi var på ett jättestort klättergym som heter Mesarim. Efter en ganska snabb genomgång av hur man hanterar rep osv var det bara att köra på. Jag klarade två olika leder på svårighetsgrad 5.7, och det var jag mycket nöjd med. Man har liksom en spärr i hjärnan som gör att det känns väldigt onaturligt att släppa taget och vila i selen även om man tycks ha fastnat på en viss plats. Och genom att vägra ge upp fixade jag klätterleden trots att det kändes helt omöjligt ett tag, och jag var fast på sjukt hög höjd. Jag har mycket användning av min gymnastikbakgrund, framförallt min vighet och balans. Men jag använder mina armar alldeles för mycket och underarmarna blir helt möra ganska snabbt. Fin träningsvärk efteråt!

 Efter gick vi till en indisk restaurang. Eftersom vi var sena dit fanns det bara buffé kvar, men det var lika bra det. Jag har aldrig ätit indisk mat som kändes så genuint indisk. Konstigt, det brukar ju vara indiska kockar i Sverige ocksa, dit jag brukar gå iallafall.

På onsdagskvällen ville Donmienne och John visa mig lite riktigt amerikansk mat. Så vi hamnade på baren som de spelade in pianoscenen i Top gun på. Sunkigt och skitigt ställe. Plastbestick och papperstallrikar. Men amerikansk barbeque. Goda revben, men annars inge vidare. Jo, Top gun ölen var god, och den kom från det lokala bryggeriet Green flash. Efteråt gick vi till en betydligt fräshare glassbar i gas light kvarteret. Glass finns det gott om här och den gillar jag mycket!

Ikväll är det grillat igen, men denna gången ska vi till en bra koreansk restaurang. Vi har en korean med oss, så vi har bra kontroll på äktheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar