tisdag 14 februari 2012

Dag tva

Mitt halsont ar en smula battre pa morgonen och jag valjer att bita ihop. Jag ar pa skolan till atta for att skriva ut tva artiklar jag fick mailat till mig av Peter Torre eftersom jag skulle fa vara med pa ett seminarie om horselskadeprevention pa eftermiddagen. Men forst skulle jag fa vara med och observera nar studenter har patienter pa kliniken. Forst kollar jag pa nar Steve har ett aterbesok av en horapparatbarare. De tar fram HTT genom att lasa upp meningar i mikrofon! Lararen professor Carla Georgeson vill att alla studenter ska klara det pa 90 sekunder innan de far anvanda inspelat material, och ute pa klinikerna har de mest den har "monitored live voice". Dessutom tar man valdigt sallan 125hz, och ofta inte heller 250hz.

Sedan hanger jag med nar Kelsie anpassar en andra horapparat pa en supersot tvaaring. Hon ar riktigt skicklig trots att hon ar forstaarsstudent. Zebrarandig Phonak far han. Efter detta hanger jag med nar Leah bekantar sig med surroundsystemet i frifalt kallat CASPA. Paminner om forskning kring spatialt horande som jag fatt se lite av nar jag och Lucas Holm besokte var kandidatuppsatshandledare Elisabeth Sundevall Thoren pa Eriksholm.

Studenterna far ruskigt mycket praktisk erfarenhet eftersom de traffar patienter pa kliniken tre timmar i veckan under de forsta tre aren. Det innebar ungefar en eller tva patienter i veckan. Och sa har de ca 16 veckor per termin och tre terminer per ar. (aven sommartermin) En del jobbar dessutom som graduate assistants och da far de lite erfarenhet av enklare reparationsarbete ocksa. Och hela fjarde aret ar de ute och arbetar pa klinik. Snacka om att vara forberedd for arbetslivet!

Pa lunchen sitter jag ute i solen och forsoker snabbt lasa artiklarna till Peters seminarie. For forsta ganger blir det riktigt varmt, och jag blir nastan lite svettig. Men pa morgonen hade jag mossa pa mig for att slippa frysa om min kala skalle.

Pa eftermiddagen ar jag med tredjearsstudenterna pa ett seminarie om "amplifying research and technology". En student presenterar tre artiklar som handlar om digital bullerreducering, och dessa seminarierna ska forbereda studenterna pa att jobba med evidensbaserat arbete. Och studenterna ar riktigt duktiga pa att presentera och diskutera vetenskapliga artiklar. Acceptable noise level (ANL) dyker upp pa seminariet och jag kan saklart inte halla tyst eftersom jag och Lucas Holm skriver om ANL till var magisteruppsats. Far faktiskt lite nya uppslag till uppsatsen. Kanns jatteskont att kunna komma in i ganget direkt.

ANNU senare ar det hearing conservation seminar med professor Peter Torre. Tva och tva presenterar studenterna en vetenskaplig artikel pa omradet. De ger mycket bra kritik pa allt fran metodik till statistik och det ar ett hogt tempo. Studenterna ar mycket farberedda och skarpta. Jag ar valdigt imonderad an en gang. Men ocksa inspirerad. Och jag ar ju intresserad av preventiv horselvard. Sa nar Peter fragar om jag vill vara med pa seminariet nasta vecka ocksa svarar jag saklart direkt att det ar klart att jag vill! Men jag far snabbt tillagga att forst maste kolla in mitt schema for att se om jag har tid och mojlighet. Klockan ar namligen redan over fem nu. Jag ar faktiskt lite forsiktig att ta pa mig allt for mycket. Jag har ju mojlighet att delta i hur mycket som helst har! Och sa sitter jag har och bloggar pa. Maste forsoka att vara lite mindre intresserad imorgon och ta mindre anteckningar, annars tar det sa lang tid att skriva i bloggen ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar