torsdag 16 februari 2012

Forst horsel, sedan mat

Okej, forst berattar jag om vilken audiologi vi hade, sen ska jag bara skriva om vad jag atit och druckit.

Vi borjar morgonen med pediatric audiology med professor Laura Dreisbach. Hon ar helskon, och studenterna gillar henna ocksa. Forelasningen handlar om hur de psykoakustiska matmetoderna for barn har utvecklats, vilka vi anvander idag och varfor. Alltsa med tittladar, lekaudiometri osv. Pedagogiskt till tusen som vanligt och det kanns som en bra ide att fa inblick i utvecklingen av matmetoderna for att pa sa vis fa forstaelse for att var profession standigt ocksa utvecklas. Jag tycker det ar ett bra konkret exempel pa hur man kan se hur evidensbasering och forskning passar in i ett kliniskt sammanhang. Allt hanger ju ihop.

Efter lunch har vi professor Carol Mackersie i "Research and evidence based practices in audiology".  Hoppsan, kan man tanka sig att forskning och evidensbasering kommer igen! Denna forelasning fokuserar dock mer rakt pa hur man laser och skriver vetenskapliga artiklar. Vi borjar med att bryta ner inledningen till en artikel om hur olika typer av auditiv aterkoppling kan lindra stammning. Typ som speecheasy, fast detta handlade om forskning kring olika typer av modulering av aterkopplingen tillsammans med tempo pa tal samverkar. Intressant artikel for ovrigt, men mest en bra lektion i hur vetenskapliga artiklar ar upplagda och hur man sjalv kriver sa bra som mojligt. Mackersie ar tyligen editor (eller har varit?) pa Ear and Hearing.

Andra delen med Mackersie handlar om statistik. Vi lar oss om hypotesprovning, type 1 och typ 2 fel, t-tester och ANOVA. Vi hade detta i hostas och jag tyckte att det var trist till tusen, men samtidigt inser jag hur nodvandigt, viktigt, grundlaggande och skitbra det ar att kunna detta fullt ut om man ska pyssla med forskning eller ens bara kunna tolka vetenskap nar man uppdaterar sin kunskap. Dessa tva timmarna var verkligen guld varda for mig, och jag fick en enormt mycket battre forstaelse far hur testerna fungerar. Jag kanske behover lura min hjarna med engelska for att aktivera statistikskillsen...  De anvande tyvarr inte SPSS, utan ett annat statistikprogram jag inte minns namnet pa.

Jag snackar lite med Steve i forstaarsklassen om kaffe, science fiction, arstider och jobb. Hans tjej tog examen fran programmet i somras och jobbar nu med neurofysiologi. Hon gor "intra operative monitoring" som innebar en typ av elektrofysiologisk matning pa patienter som opererar t.ex ryggen, for att kunna hitta tydliga tecken pa att nagot galet haller pa att handa neurologiskt. (typ ABR fast storre) Steve verade ocksa intresserad av detta och det fanns tydligen hela tre foretag bara i San Diego som pysslade med detta.

Jag snackar sen en god stund med Todd om musik. Mest punk, hardcore och alternativa grejjer. Han spelar ocksa i band och har gjort det i en massa ar, turnerat runt USA, slappt skivor och grejjer. Det ar skoj att hitta folk som har liknande intressen. Dessutom har vi samma fina frisyr; tunnt och kort :)

Okej, mat!
Ett valdigt anvandbart ord jag lart mig ar granola. Det betyder musli. Det ater jag varje morgon. Jag och Donmienne akte ju till Sprouts, som ar en stor ekologisk butik, i sondags. Sa jag ater Grekisk yoghurt, farska hallon, farska blabar och ekologisk granola med pumpafron varje morgon. Ekologiskt kaffe (som vi malde i butiken) pa det. Inte dumt alls.

Till lunch har det varit ekologiska fullkorsbagels med kronartskocka, spenat och parmesanspread. Pa det kalkon och majonas. (Hej Kristina!) Och sa lite fardigskivat apple i plastpase. Maste kompensera for allt det ekologiska med lite korkat fardigskivat. De har sma kaffebarer utomhus pa campus dar jag brukar kopa gott ekologiskt kaffe for 1.65$.

Hemma har vi lagat lax en dag, Donmienne wokade en gang och sa kakar vi ett vitloksbrad med hela vitloksklyftor i. John alskar fint ol. Mikrobryggeriexplosionen ar annu storre i San Diego och har finns till och med en liten olfestival med nastan bara lokala bryggerier. Jag och John testade en dubbel IPA fran Mission Brewery som heter "Shipwrecked". Najs. Och om man anda pratar lite om trender sa ar det ju helt i linje med hipsterkulturen att John och Donmienne haller pa med klattring. De har INTE en egen surdeg dock ;)

Igar var vi pa en mexikansk restaurang med Donmiennes kinesiska kusin och hennes man. Wow, vilket fantastiskt stalle! Flaggor och pinatas i taket, handmalat kakel pa vaggarna och fullproppat med folk. Jag kan ju redan nu bocka av att beskriva hur akustiken och ljudmiljon var. Som ni kan gissa alldeles bedrovlig, jag hade faktiskt lite ont i oronen efterat, men jag hade nog inte forvantat mig nagon annan ljudmiljo heller. Forst dricker vi margaritas och mexikansk ol ("Bohemia") nar vi vantar pa att fa bord. Vi bestaller olika ratter och smakar av varandra. San har akta och vallagad mexikansk mat har jag aldrig provat forut. Fisksallad, kyckling, nagan slags gris, bonroror, bonsaser, en chokladig sas som heter "mole", olika typer av farska brad, nachos och tacos... Fantastiskt! Men det basta av allt ar ju att fyra mariarchis i full mundering gar runt bland gasterna och spelar latar pa bestallning. Lite turistigt, men anda charmigt och de spelar bra.

Nu ska jag dricka kaffe och lasa pa om den utbildningenpa SDSUs studieplan och antagningskrav.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar