tisdag 21 februari 2012

spionage, motion och kackerlackor

I måndags började jag dagen med att observera klinik på speech and languangeavdelningen. Man sitter i en korridor mellan alla de olika behandlingsrummen och tittar in genom ett fönster som bara är spegelglas på patienternas. Inne i behandlingsrummen sitter mikrofoner och man lyssnar i hörlurar med ställbar volym. Smidigt! Dessutom sitter det filmkameror i alla behandlingsrummen, även rummen på den audiologiska kliniken. Studenterna har uppgifter där de ska analysera sina insatser genom att se inspelningar av sina behandlingar. Hela terminen finns sparad för att se på i efterhand.

Jag såg en först en gruppbehandling med strokepatienter och sedan en enskild terapisession med en strokepatient. Jag satt bredvid patientens fru och observerade hela behandlingen. Sist såg jag en session med en idrottskille som gick på universitetet som behövde utveckla sitt språk mer. Jag är ju inte logoped så jag kan inte så mycket om såna här behandlingar.

 Jag slutade lite tidigare, kanske pga att det var helgdagen presidents day. Så då passade jag på att springa en runda. Jätteskönt att äntligen vara frisk nog att kunna motionera lite. Denna katten måste röra på sig, annars sprängs han i luften!

På kvällen gick jag med Donmienne och John till en fundraiser för två cancersjuka personer på en fantastisk bar som heter Blind Lady Ale House. De hade releaseparty för två IPA från det lokala ölmärket Red River: The Elder och The Younger. Gott som fan och stället är jättemysigt, med långa träbänkar och trevlig 50-talsaktig retrostämning. De serverade inte sina gourmétpizzor som vanligt, utan de hade en “roachcoach“ utanför istället, som är en husbil typ som en matvagn där man kan köpa mat att ta med sig in. Så vi köpte kackerlackor i pitabröd med kryddig sås, jättegott!
   Nääääeeee, det gjorde vi inte. Men det e kul att det kallas roachcoach. Vi åt portabelloburgare och pommes. DET var gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar